Ιστορικός περίπατος 22 αιώνων - το βιβλίο του Δημήτρη Μαυραειδόπουλου

Ιστορικός περίπατος 22 αιώνων

 

Ένας ωραιότατος «περίπατος», αρχίζει με τους «σκοτεινούς χρόνους», τους χρόνους δηλαδή που έδρασαν οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι, φτάνοντας μέχρι και τον Πλάτωνα. Σε αυτό το διάστημα των τεσσάρων περίπου αιώνων (800-500 π.Χ.), γεννιέται η επιστήμη, αυτή που στη σημερινή της εξέλιξη αποτελεί την αιχμή των επιστημών, την κβαντομηχανική. Στην κβαντομηχανική, ζούνε οι ιδέες του Ηράκλειτου, του Εμπεδοκλή, του Παρμενίδη, του Αναξαγόρα, του Πυθαγόρα, τόσων ακόμα, καταλήγοντας στον Σωκράτη και στον Πλάτωνα. Με αυτούς τους γίγαντες του παγκόσμιου πολιτισμού συνδέει το βιβλίο του «Φυσική και Φιλοσοφία» ο Werner Heisenberg. Δεν είναι ο μόνος, ο Max Plank, Niels Bohr, Ernest Rutherford, Paul Dirac και πόσοι ακόμα, επικαλούνται όλους αυτούς τους Έλληνες φιλοσόφους.

Ο Δημήτρης Αναστ. Μαυραειδόπουλος, ο συγγραφέας του «Ιστορικού περίπατου 22 αιώνων», μας δίνει με τρόπο ρεαλιστικό την αρχή της επιστήμης και διατρέχοντας ανά τους αιώνες, μας χαρίζει έναν απίθανο «περίπατο» γνώσεων και ιστορίας, μέσα από 330 καλαίσθητες σελίδες. Το βιβλίο του, διαβάζεται εύκολα, δεν έχει μέσα του όρους δυσνόητους, και σε όλο αυτό τα ταξίδι, μας περιγράφει με απλό τρόπο πως από τον 8ο π.Χ. αιώνα φτάσαμε στον καιρό μας, με όλα τα καλά και τις ασχήμιες που τον διέπουν.

Είναι κατά κάποιο τρόπο η συνοπτική ιστορία της Ελλάδας και του κόσμου, χωρισμένη σε τρία κεφάλαια:

«Το πρώτο και μεγαλύτερο κεφάλαιο πραγματεύεται έναν ιστορικό περίπατο είκοσι δύο αιώνων, από το 167 π.Χ. που μας κατέκτησαν οι Ρωμαίοι έως και σήμερα που διανύουμε το 2023.

Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αναφέρεται στο πως και γιατί δεν φτιάξαμε στους δύο αιώνες ένα καλύτερο κράτος.

Το τρίτο μέρος του βιβλίου είναι αφιερωμένο στην νεότερη ιστορία του κόσμου, αυτόνομα κεφάλαια όπως «Μάρξ και Ένγκελς» θα αλλάξουν το modusVivendiμε τις θεωρίες τους».  

Αυτά γράφει στην εισαγωγή του βιβλίου ο συγγραφέας κι αρχίζει να ξεδιπλώνει την πορεία, τον ιστορικό του περίπατο αλλά προς το τέλος αναρωτιέται γιατί δεν φτιάξαμε ένα καλύτερο κράτος. Μας δίνει όμως την απάντηση στα καυτό ερώτημα κάνοντας αναφορά στον Καραγκιόζη: «αυτός ο κακομούτσουνος και κακομοίρης, είναι η συμπύκνωση των πιο απεχθών ελαττωμάτων που γέννησε η ανθρώπινη ψυχή. Τεμπέλης από τη φύση του, παριστάνει ότι τάχα θέλει να δουλέψει και αυτός είναι ο λόγος που κατά καιρούς επαγγέλλεται τα πάντα. Στην πραγματικότητα όμως υποδύεται μια επαγγελματική ιδιότητα με πρόθεση να ξεγελάσει τους άλλους και να ‘κονομήσει . Απώτερος σκοπός του; Να κερδίσει λεφτά χωρίς να κοπιάσει. Και όταν μοιράζει τα κλεμμένα, όπως στην περίπτωση του καλοκάγαθου Χατζιαβάτη, κοιτάζει με ποιόν τρόπο θα τον ρίξει. Τα δικά μου δικά μου και τα δικά σου δικά μου. Ο Καραγκιόζης στο ελεύθερο κράτος υπάρχει σαν παιδαγωγός της απάτης, της αδικίας, του ψέματος, του γλειψίματος και της παλιανθρωπιάς».

Η αναφορά του συγγραφέα στον Καραγκιόζη, με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο και δεν είναι τυχαίο εξάλλου, ότι τον έχουμε κάνει εθνικό ήρωα. Όμως, στο ερώτημα του συγγραφέα, γιατί δεν γίναμε καλύτερο κράτος, μία ακόμα απάντηση, είναι αυτό που είπε ο Σέρ Έντμουντ[1], πρεσβευτής της Βρετανίας το 1841 στην Ελλάδα: «Μία ανεξάρτητη Ελλάδα είναι παραλογισμός. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει είτε αγγλική είτε ρωσική, και αφού δεν πρέπει να γίνει ρωσική, είναι ανάγκη να γίνει αγγλική».

Στη σελίδα 103, ο συγγραφέας κάνει αναφορά στο ρόλο που διαδραμάτισε ο Ιωάννης Κωλέττης στα ελληνικά πράγματα. Πράγματι, ήταν δόλιος και πανούργος και συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στους δύο εμφυλίους πολέμους έχοντας δίπλα του Σουλιώτικα αρματολίκια που τους τάζει αξιώματα, γλύφοντας και τους Υδραίους καραβοκύρηδες. Θέλω εδώ να προσθέσω ότι πέραν αυτών, ο Κωλέττης ήταν ο πρώτος που διατύπωσε την Μεγάλη Ιδέα, μιλώντας στη Συντακτική Συνέλευση του 1844, λέγοντας:

«Το βασίλειο της Ελλάδας, δεν είναι όλη η Ελλάδα, αλλά μόνο ένα μέρος της, το μικρότερο και το φτωχότερο. Έλληνας δεν είναι μόνο όποιος ζει μέσα σε αυτό το βασίλειο, αλλά και εκείνος που ζει στα Ιωάννινα, στη Θεσσαλία, στις Σέρρες, στην Αδριανούπολη, στην Κωνσταντινούπολη, στην Τραπεζούντα, στην Κρήτη, στη Σάμο και σε όποια γη συνδέεται με την ελληνική ιστορία και την ελληνική φυλή»

            Στο τελευταίο μέρος του βιβλίου του ο συγγραφέας, αναφέρεται στα τρία εβραιογενή δόγματα, Χριστιανισμό-Ισλαμισμό-Ιουδαϊσμό, που μιλάνε για αγάπη και ειρήνη και τρέφονται από πολέμους. Επισημαίνει με άριστο τρόπο την αντίφαση των κυρίαρχων αυτών παγκόσμιων θρησκευτικών δογμάτων.

 

Καλοτάξιδο το βιβλίο σου Δημήτρη

=====

Το βιβλίο του Δημήτρη Αναστ. Μαυραειδόπουλου, Ιστορικός περίπατος 22 αιώνων, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οδοντιατρικό Βήμα Μ.Ε.Π.Ε. τλφ: 210 3814939

 

 

Βασίλης Κ. Αναστασόπουλος



[1]Richard Clogg, Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας, 1770-2013.