News Flash

Displays a set number of articles from a category based on date or random selection. Help

  • Λυκούρεση-Δημητσάνα – ένας μοναδικός καινούργιος δρόμος

     

    Πόσοι από εσάς έχετε πάει στον Αρτοζήνο; Στο Μαζαράκι; Στον Ανεμιστό; Στα Κοκάλια; Στου Βασιλιά τ’ αλώνι; Πόσοι από εσάς έχετε ανέβει στις κορφές των δύο αυτών καταπληκτικών βουνών; Πόσοι έχετε κατέβει στις στοές που βρίσκονται στο Μαζαράκι; Ελάχιστοι; Πραγματικά χάνετε!

    Όλο αυτό το ορεινό σύμπλεγμα της Ηραίας, είναι απείρου κάλλους, μοναδικό. Από αυτόν τον ορεινό όγκο, υδρεύεται ολόκληρη η Ηραία, ορεινή και πεδινή. Μέχρι πρότινος, ελάχιστοι δρόμοι οδηγούσαν στον ευλογημένο αυτό τόπο με τα μεγάλα σταροχώραφα, τα τρία μεγάλα κεφαλάρια, τις μικρές βρύσες, την αρχή για το φαράγγι της Γκούρας. Από τον μεγαλοπρεπή αυτόν βραχώδη όγκο, συλλέγονται τα νερά από τις βροχές, στραγγίζονται τα χιόνια και οι πάγοι και μέσω υπόγειων διαδρομών ξεπηδάνε στην πεδινή Ηραία μεγάλα κεφαλάρια όπως, του Γκολέμη, του Καρατζά, της Παναγιάς,

    Δεκάδες ρέματα γεννιούνται και φιλοξενούν τα νερά των βουνών αυτών και κατευθύνονται δυτικά προς την Ηραία, ανατολικά προς Μαλάσοβα, νότια προς Δημητσάνα και Λούσιο ποταμό, βόρεια προς την Γκούρα. Οργιάζει η φύση, κυριολεκτικά, στην ορεινή και άγνωστη Ηραία.

    Οι Ψαραίοι τις παλιές εποχές, όταν πήγαιναν για τη Δημητσάνα και τη Ζάτουνα, ακολουθούσαν μετά τα Πετρουλαϊκα, το μονοπάτι στη νότια πλαγιά του ογκώδους Μαζαρακίου, και από εκεί έπεφταν στο Βουρλάγκαδο.

    Οι Λυκουρεσαίοι για να πάνε στη Δημητσάνα, ανέβαιναν από το χωριό τους και περνούσαν κοντά από την πηγή στο Βιζίτσι, έπιαναν τον Ανεμιστό, κατέβαιναν στου Βασιλιά τ’ αλώνι και έπεφταν στη χαράδρα που έβγαινε στον Λούσιο ποταμό. Σήμερα, πατώντας με ακρίβεια πάνω στο παλιό μονοπάτι, άνοιξαν αυτοκινητόδρομο που σε δέκα-δώδεκα λεπτά (10-12 λ.) διασχίζουν μόλις οκτώ χιλιόμετρα (8 χιλ.) και φτάνουν στη Δημητσάνα. Τεράστιο το κέρδος σε χρόνο και χρήμα.

    Αυτός ο καινούργιος δρόμος, εξυπηρετεί φυσικά το χωριό Λυκούρεση, εξυπηρετεί όμως άμεσα και εμάς, όπως και τα χωριά Παλούμπα και Σαρακίνι. Αρκεί μόνο να σκεφτούμε ότι εμείς από την Δημητσάνα μέχρι το χωριό μας, θα διανύσουμε μονάχα 13 χιλ. σε 20 λ. της ώρας περίπου.

    Το καλοκαίρι που μας πέρασε ο δρόμος αυτός ήταν πλήρως λειτουργικός ακόμα και για χαμηλά αυτοκίνητα (όπως το δικό μου για παράδειγμα) κι ας είναι χωματόδρομος, τόσο καλά φτιαγμένος είναι. Ο εργολάβος του έργου, το καλοκαίρι δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει δύο τεχνικά έργα, με αποτέλεσμα, αυτή την περίοδο, την χειμερινή, σε δύο σημεία του, έχει μερικές δυσκολίες. Όταν όμως θα ανοίξει ο καιρός, θα ολοκληρωθούν τα δύο ημιτελή έργα και ο δρόμος θα γίνει στέρεος για κάθε εποχή και με όλες τις δύσκολες καιρικές συνθήκες.

    Πρωτεργάτες του μεγάλου αυτού έργου, είναι ο Τάσος Αποστολόπουλος (είναι νομίζω και πρόεδρος του συλλόγου των Λυκουρεσαίων), ο Τάσος Φωτόπουλος και ο Κώστας Κομνηνός, άπαντες από Λυκούρεση. Η ιδιωτική αυτή πρωτοβουλία είχε μεγάλο κόστος που ξεπέρασε τις 60 χιλ. ευρώ, αλλά σκοπός των ανθρώπων αυτών είναι, ο δρόμος να ασφαλτοστρωθεί. Και επειδή είναι πραγματικά μεγάλοι Εργάτες και πασχίζουν με θέρμη για το χωριό τους, πιστεύω ακράδαντα ότι θα τα καταφέρουν μέχρι το τέλος.

    Ο Τάσος Αποστολόπουλος (αδελφός του αείμνηστου Θύμιου, γενικού διευθυντή του ΕΟΤ), για την ολοκλήρωση του δρόμου αυτού, ζήτησε από χωριά που μπορούν να εξυπηρετηθούν από το έργο αυτό, οικονομική βοήθεια, αλλά τόσο του Σαρακίνι κι άλλο τόσο του Ψάρι, του την αρνήθηκαν. Ειδικότερα για το Ψάρι, ζήτησε βοήθεια τόσο από τον πάρεδρο της Κοινότητας, όσο και από τον πρόεδρο της Αδελφότητας. Η στάση τους όμως ήταν δυστυχώς αρνητική. Τονίζω και πάλι, για εμάς τους Ψαραίους αρκούν μονάχα 13 χιλ. για να πάμε από το χωριό μας στη Δημητσάνα, κάτι ουσιώδες δηλαδή που, οι δικοί μας φορείς δεν έλαβαν καθόλου υπόψη.

    Ο δρόμος έγινε όμως διότι πέραν των τριών προαναφερθέντων, κι άλλοι Λυκουρεσαίοι και μη, βοήθησαν ο καθένας τους στο μέτρο του δυνατού και ολοκληρώθηκε ένα μεγάλο έργο. Οι, Τάσος Αποστολόπουλος, Τάσος Φωτόπουλος, Κώστας Κομνηνός και όσοι ακόμα στάθηκαν οικονομικοί χορηγοί στην αποπεράτωση του μεγάλου και σπουδαίου αυτού έργου, αξίζουν πολλών συγχαρητηρίων.

    Τους ευχόμαστε Καλή συνέχεια στο έργο τους που πέραν των άλλων, διασχίζει έναν καταπληκτικό ορεινό χώρο, άγριο, μοναδικό και εντελώς άγνωστο.

     

     

     

     

     

    Βασίλης Κ. Αναστασόπουλος

    ====

    Σημείωση: ανοίξτε το GoogleEarthκαι δείτε ολόκληρη τη διαδρομή του δρόμου αυτού.

     
  • ναζητντας τν κλεδα στίς Πρωινς Διαδρομές

     

    Πρω εναι κα διαβάζω π τν ρχ πάλι -γι δεύτερη φορά-, τ βιβλίο το Werner Heisenberg[1] «Φυσικ κα Φιλοσοφία». Εναι πίστευτος τρόπος πο ατς ὁ πιστήμονας παντρεύει τν κβαντομηχανικ μ τν ρχαία λληνικ κα προσωκρατικ κυρίως πραγματεία. Στ θεωρία τν κβάντων κα τς τομικς φυσικς, ναφέρει ν τάχει: «Ἡ ννοια τοῦ τόμου εναι πολ παλιότερη π τ φυσικὴ πιστήμη τς νεότερης ποχς. χει τν πηγή της στν ρχαία λληνικ φυσικ φιλοσοφία κα σ’ ατ τν πρώιμη περίοδο ταν κεντρικὴ ννοια τοῦ λισμο, πο διδάχθηκε π τν Λεύκιππο κα τν Δημόκριτο. π τν λλη μεριὰ  σύγχρονη ρμηνεία τν τομικν φαινομένων μικρ μόνον μοιότητα διατηρεῖ π τν πρώιμη λιστικ φιλοσοφία. Μπορε μάλιστα ν πε κανείς, ντίστροφα, πς σύγχρονη τομικ φυσικὴ χει κτρέψει τ φυσικὴ πιστήμη π τν λιστικ κατεύθυνση, πο εχε πάρει τν 19ο αἰῶνα. Γι’ ατὸ χει νδιαφέρον ν συγκρίνουμε τν ξέλιξη τς λληνικς φυσικς φιλοσοφίας πρς τν ννοια τοῦ τόμου μ τ σημεριν σημασία ατς τς ννοιας στ σύγχρονη φυσική».  

    χι μόνο Werner Heisenberg λλὰ λοι σχεδν ο σύγχρονοι πιστήμονες -το 20ου κα 21ου αἰῶνα- ταν μιλνε γι φυσικ κα κβαντομηχανική, νατρέχουν στ πηγή, δηλαδ στος λληνες προσωκρατικούς. Στ σημεο ατό, ναρωτιέμαι μες οἱ λληνες, τί διδαχτήκαμε π τν λληνικ παιδεία γιὰ λους ατος τος φιλοσόφους πο ο «βάρβαροι», χι μόνο τος χουν διαβάσει λους, κυρίως χουν μβαθύνει στν Λόγο τους. Τίποτα δν διδαχτήκαμε, διότι τ πολιτικ σύστημα ποὺ χει δημιουργήσει να παράτυπο καθεστς π τν θάνατο το Καποδίστρια κι ντεθεν, μς θέλει χι μόνο γράμματους λλ περισσότερο, μς θέλει ποκομμένους π τ γνώση το παρελθόντος.  

    ναρωτιέμαι, πόσο διαφορετικ θὰ ταν ζωή μας κα φυσικὰ  νοοτροπία μας, ν εχαμε μπλακεῖ π μικρο μέσα σ ατ τν πλοτο τς γνώσης πού, τν πικαλούμαστε μ στόμφο λλὰ ντελς πιδερμικά, π τς οσίας, γνοομε τος προσωκρατικος κα μαθαίνουμε γρήγορα κα εκολα ν προσκυνμε λείψανα γίων κα ν’ ντιμαχόμαστε μέσ τν δεολογιν, θέλοντας καθένας μας μ τν τρόπο του νὰ περισχύσει ναντι τοῦ λλου. Οἱ ννοιες «γίγνεσθαι», «τοῦ νς» κα πόσες κόμα, μς εναι γνωστες λέξεις.  

    Τ πολιτικ σύστημα μς πέκοψε π τν ρχαία λληνικ γλσσα μ τ πρόσχημα πς εναι νεκρή, τ πολυτονικ σύστημα γραφς καταργήθηκε διότι κόνιζε τ μυαλό, που κι ν στρέψεις τ ματιά σου κυριαρχεῖ  ραγιαδισμς πο μς θέλει πηκόους καὶ χι πολτες. Κι μες λη ατ τν πτώση κα τν παρακμή, τν δεχτήκαμε σν κάτι φυσιολογικὸ ν δν εναι. Εναι ντελς ρρωστο νὰ πουσιάζει π τ ζωή μας κριτικ σκέψη, ατ δηλαδ τὸ ργαλεο ποὺ ξύνει τ μυαλ κα στ θέση της ν παίζει κυρίαρχο ρόλο γνώμη τν λλων. Δηλαδὴ  μ γνώση.  

    νας, μλλον, κύριος λόγος τς παγκόσμιας παρακμς πο εναι διάχυτη στ ζωή μας, εναι «κλεδα», ατή, ποὺ π τν ποχ το Πυθαγόρα καὶ στερα, σταδιακά, «ξαφανίστηκε». ταν ριμάσουμε ς νθρωποι καί ς νθρωπότητα, σως νὰ μφανιστεῖ κ νέου γι ν προχωρήσει ζω πρς τν πραγματικ σκοπό της.

    σφαλς καὶ ὁ κραος λισμς πο διαφεντεύει τ πάντα σήμερα, δν εναι σκοπς λλ κάτι λλο, πολ πέρα π ατόν ...  

     

     

     

     

    Βασίλης Κ. ναστασόπουλος



    [1] Werner Heisenberg, Φυσικ κα Φιλοσοφία, κδόσεις Κάλβος, θήνα 1978.

     
  • Η Κυριακή Αναστασοπούλου πορεύεται στα Ηλύσια Πεδία

     

    Σήμερα το πρωί, «έφυγε» πλήρης ημερών η Κυριακή Αναστασοπούλου, σύζυγος του Σπύρου.

    Η εξόδιος ακολουθία της εκλιπούσης θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο στις 15 Νοεμβρίου και στις 11.00 το πρωί, στον ιερό ναό του Προφήτη Ηλία, στην Αγία Παρασκευή Αττικής.

    Η Κυριακή Αναστασοπούλου, το γένος Παπαδάκη, υπήρξε πολύτιμος σύντροφος του αείμνηστου μπάρμπα Σπύρου και πορεύθηκαν με αγάπη στον βίο τους, αποκτώντας τρία παιδιά, την Ντίνα (Κωνσταντίνα), την Άντζελα (Αγγελική) και τον Μάνο (Εμμανουήλ).

    Έδωσε και πήρε αγάπη, από τα παιδιά της, τα εγγόνια της, μα και από κάθε άνθρωπο που ερχόταν σε επαφή μαζί της. Υπήρξε άνθρωπος χαμηλών τόνων, έμφυτης ευγένειας, χαρακτηριστικά που έδειχναν την καλή ψυχή της.

    Ευτύχησε διότι έζησε τον βίο της εν πλήρει αρμονία, γνώρισε τη χαρά σε όλη της την έκταση, γνώρισε όμως και τη λύπη από την απώλεια του συζύγου της και του εγγονού της, του Χρήστου. Σαν σύζυγος, σαν μάνα, σαν γιαγιά, στάθηκε πολύ ψηλά, τόσο ώστε η απώλειά της να προκαλεί θλίψη και πόνο στους οικείους της, αλλά και σε όλους εμάς που την γνωρίσαμε και νιώσαμε τον ζεστό της λόγο.

    Στα παιδιά της Ντίνα - Τάσο, Άντζελα – Βασίλη και Μάνο - Ζαχαρούλα, καθώς και στα εγγόνια της, Φιλιώ, Στεφανία, Σπύρο και Δέσποινα, αλλά και στους οικείους συγγενείς της, εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας.  

    Αιωνία της η Μνήμη

     

     

     

     

    Βασίλης Κ. Αναστασόπουλος  

     
  • Στη Φωλιά του Χρόνου – ταινία του Αλέξανδρου Παπαηλιού

     

     

    Εδώ και λίγο καιρό είδα την ταινία/ντοκιμαντέρ του Αλέξανδρου Παπαηλιού, «Η Φωλιά του Χρόνου». Προβλήθηκε για πρώτη φορά το 2015, την εποχή που η κρίση που τσάκισε την Ελλάδα και φτωχοποίησε χιλιάδες Έλληνες, είχε διανύσει τη μισή σχεδόν διαδρομή της.

    Το να γυρίζεις μία ταινία με ιδίους πόρους στο διάστημα εκείνο, δεν ήταν απλώς ένας άθλος, ήταν κάτι περισσότερο, μία γροθιά στο σύστημα που είχε στοχοποιήσει όλους σχεδόν τους Έλληνες πολίτες της – που βίωναν μία πολυεπίπεδη κρίση, στην οικονομία, στον πολιτισμό, στο περιβάλλον, στις ανθρώπινες σχέσεις, ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα που είχε οδηγήσει τον Έλληνα πολίτη σε αδιέξοδο.

    Μέσα σε αυτό το κοινωνικά φορτισμένο πλαίσιο, η Φωλιά του Χρόνου μας δείχνει την πορεία τριών νέων ανθρώπων που αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τις ανθρωποφάγες πόλεις και επέλεξαν να δραστηριοποιηθούν στη φύση. Και οι τρείς επιστήμονες, δεν θέλησαν να συμβιβαστούν με τα μαύρα σύννεφα που είχαν απλωθεί στον πεντακάθαρο γαλάζιο ουρανό και τον μόλυναν με την παρουσία και τα «θέλω» τους.

    Για τις ενασχολήσεις τους, διάλεξαν τα σπάνια οικοσυστήματα του Έβρου, του Νέστου, το Δέλτα του Αξιού, την Κερκίνη με την λίμνη της, τον κόλπο της Κυπαρισσίας με την Γιάλοβα και την Πύλο, έφτασαν στις Κυκλάδες, διάλεξαν να μελετήσουν τα ορφανά ορυχεία της Λαυρεωτικής.

    Ειδικά για την Λαυρεωτική, μία είσοδος σε αυτήν, είναι από το χωριό των Λεγραινών προς την Καμάριζα. Στη διαδρομή αυτή, βλέπεις διάσπαρτα στις άκρες του δρόμου αρχαία λείψανα, κλειστά πηγάδια ορυχείων, κυρίως όμως διακρίνεις την εγκατάλειψη της Πολιτείας. Ο δρόμος αυτής της διαδρομής μπορεί να είναι κακοτράχαλος, μα η περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι γεμάτη από αρχαία αρώματα, από εκκωφαντικές σιωπές, από μία αρμονία που σε καθηλώνει με την αόρατη παρουσία της.

    Οι τρείς αυτοί νέοι άνθρωποι που επέλεξαν να ζήσουν στην πραγματικότητα από την ψευδαίσθηση των πόλεων, υμνούν τη φύση, αναστοχάζονται, έχουν αντιληφθεί τον κατήφορο του ανθρώπου που από πολίτης έγινε καταναλωτής, δηλώνουν πλούσιοι -και είναι-, διότι αφαίρεσαν πολλές ανόητες επιθυμίες, νιώθουν πληρότητα όταν αντικρίζουν ένα φλαμίνγκο, έναν αετό, έναν χαμαιλέοντα.

    Ο φακός του σκηνοθέτη της ταινίας, του Αλέξανδρου Παπαηλιού, δείχνει έναν αληθινό κόσμο, αυτόν της μη τουριστικής Ελλάδας, έναν αθέατο κόσμο που είναι δίπλα μας, σε κάθε στροφή ενός ορεινού δρόμου, στις εκβολές των ποταμών, στις όχθες των λιμνών, στις στοές των ορυχείων. Ο Αλέξανδρος Παπαηλιού, υμνεί την φύση, και δεν το κάνει πρώτη φορά, είχε προηγηθεί το αριστούργημά του «Πατρίδα είναι η παιδική ηλικία».

    Συνοδοιπόροι του σκηνοθέτη στην διαδρομή αυτή της ελληνικής υπαίθρου με τις θαυμαστές ομορφιές της και τα γαλήνια μέρη της, τρείς νέοι άνθρωποι που, επέλεξαν την αλήθεια από το δήθεν, πήρανε τον δρόμο του Ηρακλή, εκείνο τον ανηφορικό και δύσβατο δρόμο. Διότι, μόνο οι δύσκολοι δρόμοι, σφυρηλατούν το πνεύμα, ανοίγουν το μυαλό και κοινωνούν τα δώρα της μάνας φύσης.

    Βλέποντας και αυτή την ταινία του Αλέξανδρου Παπαηλιού, νιώθω την ανάγκη να τον ευχαριστήσω που μας δείχνει για ακόμα μία φορά την απλότητα της ζωής, μέσα από τον φακό του.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Arcadians.gr
    22.10.2025

     
  • Παναγία η Ελοβίτισσα της Ζάτουνας & ο Κτητορικός Κώδικας αυτής

     

    Συγγραφέας-εκδότης: Γεώργιος Παν. Θεοχάρης

    Αθήνα 2023, Σχήμα: Β5 (17Χ24), Σελίδες: 102, ISBN: 978-618-84321-4-7, Βιβλιοδεσία: Ραφτό κολλητό

    Μέσα στο βιβλίο αυτό, παρουσιάζεται το περιεχόμενο του κτητορικού κώδικα του ναού της Παναγίας της Ελοβίτισσας της Ζάτουνας, ο οποίος καθιερώθηκε στις 15 Αυγούστου 1765, ο οποίος φυλάσσεται στη Βιβλιοθήκη της Δημητσάνας, και ο οποίος έρχεται στο φως της δημοσιότητας πρώτη φορά.

    Ο Κώδικας παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και προσφέρει πλούσια και ποικίλα ιστορικά στοιχεία στους ερευνητές. Περιέχει παντός είδους σημειώσεις που αφορούν το ναό της Παναγίας της Ελοβίτισσας, την Ζάτουνα, το σχολείο και τους κατοίκους της, αφού μέσα σε αυτόν συναντάμε πλήθος ονομάτων κατοίκων της Ζάτουνας και μη, πλήθος αντικειμένων του ναού, κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων του, καθώς επίσης και τοπωνύμια της Ζάτουνας και άλλων περιοχών. Επίσης, από τον κώδικα αντλούμε πλήθος λέξεων εκείνης της περιόδου παραγομένων από την τουρκική και την ιταλική γλώσσα.

     

    Όλο το αρχείο σε μορφή PDF.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Arcadians.gr
    14.10.2025